Nieuws
schapen in schaduw gemaakt door pellets

Demissionair landbouwminister Piet Adema zal de maximumtemperatuur voor veetransport niet verlagen naar 25 graden Celsius. Verschillende dierenwelzijnsorganisatie wilden dit om de kans op hittestress verder te verkleinen en zij schreven de minister daarom onlangs een brandbrief.

Adema reageerde maandag op vragen in de brandbrief. “Hittestress bij dieren is verschrikkelijk en moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Daartoe hebben zowel de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de sector als ik een aantal stappen gezet. Een voorbeeld hiervan is het Nationaal Plan voor veetransport bij extreme temperaturen, en de hitteprotocollen van de sectoren die van kracht gaan bij temperaturen boven de 27 graden. Ook voert de NVWA extra controles uit tijdens hete dagen.”

Hij vult aan: “Er is al een motie in de Tweede Kamer aangenomen om de maximumtemperatuur voor diertransport te verlagen naar 30 graden Celsius. Deze beleidsregel werk ik nu uit, ik streef ernaar dat deze in 2024 kan worden uitgevoerd.”

Geconditioneerd vervoer

Het overstappen op geconditioneerd vervoer, zoals de dierenwelzijnsorganisaties voorstellen, is in de ogen van de minister geen optie. “Het vraagt om een grote investering. Huidige niet-geconditioneerde wagens kunnen immers niet aangepast worden. Dit betekent dat duizenden wagens vervangen dienen te worden, wat op korte termijn onhaalbaar en niet proportioneel is.”

Ook brengt brengt geconditioneerd vervoer weer andere risico’s voor het dierenwelzijn met zich mee volgens de minister. “Dit omdat de dieren in dit soort wagens – die gesloten zijn – volledig afhankelijk zijn van ventilatiesystemen. Er zijn nog hiaten in kennis aanwezig over waaraan deze ventilatiesystemen precies moeten voldoen. Daarnaast is er ook na-/bijscholing nodig voor chauffeurs om geconditioneerde wagens op een juiste manier te bedienen, omdat dit om specialistische kennis vraagt, en is toezicht lastig omdat de NVWA niet in de wagens kan kijken.”

Tropenroosters

Ook stelden de opsteller van de brief voor om te werken met een tropenrooster. Adema: “Dat is iets wat zowel de transportsector als de NVWA momenteel al doen op hete dagen. Dit is onderdeel van het Nationaal Plan voor veetransport bij extreme temperaturen. De NVWA start hierbij reeds twee uur eerder met de werkzaamheden op hete dagen. De NVWA onderzoekt – samen met de sector – of het verder vervroegen van de toezichttijden een positief effect heeft op het dierenwelzijn. Tegelijkertijd onderzoekt de NVWA de uitvoerbaarheid van het verder vervroegen van de toezichttijden. Het streven is om dit proces voor de zomer van 2024 afgerond te hebben.”

Lees ook dit over hitte en schapen:

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.