Wolvenplan 2024: schapensector mist scherpte op diverse punten

“Steeds meer mensen zien in dat het niet zo makkelijk is om je schapen te beschermen.”

Deel dit artikel:

Het duurde een jaar of twee maar het concept Interprovinciaal Wolvenplan 2024 ligt op tafel bij de belanghebbende organisaties. De partijen in de schapensector zien echter nog wel wat haken en ogen in het concept. De LTO, NSFO, Platform KSG, VGSN en SZH hebben gezamenlijk hun reactie gegeven op het voorstel en noemen hierbij acht belangrijke punten.

“Laat ik allereerst zeggen dat wij zeker niet pro- of antiwolf zijn”, reageert Gitta Backer van het platform KSG. “Wij willen gezamenlijk meedenken hoe wolf, weidedieren en natuurgenieters veilig kunnen samenleven in de toekomst. We moeten echt stoppen met polariseren aan alle kanten, anders komen we er nooit samen uit. Iedereen zal moeten geven en nemen. En ja, natuurlijk brengen wij onze kennis en inbreng mee vanuit de schapensector, wij zijn er voor onze achterban.”

Langzaamaan meer begrip voor schapensector

Backer merkt dat de maatschappelijke discussie over de wolf aan het veranderen is. “Steeds meer mensen buiten de sector beginnen in te zien dat het niet zo makkelijk is om je schapen te beschermen.” Ze somt op: “Het is op veel plekken lastig om afrastering te maken, het is lastig door die lage onderste stroomdraad om te zorgen dat er geen begroeiing tegenaan groeit. Heel veel schapen grazen op andermans grond, wie maakt en betaalt dan die afrastering? Een kuddebeschermingshond is in heel veel gevallen niet inzetbaar vanwege overlast, veiligheid of een lastige verzekering. En niet iedereen is blij met die verhekking. Veel andere wilde dieren hebben er ook last van en het landschap wordt er niet fraaier op.”

Ook de kosten voor een wolvenafrastering lopen hoog op. Backer: “Een afrastering is duur – niet alleen aan materiaal maar ook aan arbeid – en lang niet alle kosten worden vergoed. Bovendien zijn nog veel gebieden in Nederland waar helemaal geen subsidieregeling geldt. We zijn toch geen postcodeloterij; je krijgt niets wanneer je de verkeerde postcode hebt. En nee, dat er niet aan een wolvenaanval verdiend wordt – wat een walgelijke gedachte trouwens – weten de meesten inmiddels gelukkig ook wel.”

Wat dat betreft was de schapensector volgens Backer ook blij met het advies van de Raad van Dieraangelegenheden dat er meer aandacht voor nuance en de sociale en emotionele kant van het vraagstuk moet komen. En dat het advies ook de urgentie aan een handelingsperspectief benadrukt.

“Niet voor niets dat de ‘wolvenprovincies’ Friesland, Drenthe, Utrecht, Gelderland en Overijssel onlangs hebben aangegeven dat er snel iets moet gebeuren omdat daar de situatie echt uit de klauwen aan het lopen is.”

Frustratie bij schapenhouders

Volgens Backer is het momenteel erg frustrerend dat schapenhouders die wel een wolvenafrastering maken, na een aanval te horen krijgen dat het niet goed genoeg was en een vinkje ‘niet goed’ achter hun naam krijgen. “Er is toch geen schapenhouder die geld en moeite steekt in een afrastering en het dan expres verkeerd doet? Waarom komt er bijvoorbeeld geen wolvenconsulent checken na plaatsing of het akkoord is? Dan heeft de schapenhouder ook een handvat.” 

Wolvenplan is niet scherp genoeg

Het nieuwe Wolvenplan – dat nog niet openbaar is gemaakt – moet vooral meer duidelijkheid en handelingsperspectief geven. Backer vindt dat juist dat nog ontbreekt. “Het is niet concreet genoeg nog volgens ons, het moet scherper. Er zijn nog te veel open einden. Het blijft bijvoorbeeld vaag wat een probleemwolf is. Een wolf die meermaals aanvalt… , wat is meermaals? Een wolf die ook in een naburige gemeente aanvalt, hoe naburig is naburig, en bovendien een wolf loopt zo 80 km op een dag.”

Backer benoemt dat er een grens is aan wat redelijkerwijs van een dierhouder verwacht kan worden. “Springt een wolf over een afrastering van 1.20 meter, dan moeten wij bekijken of het hoger moet. Aanvallen op schaapskuddes worden als ‘geen probleemsituatie’ betiteld. Dat kan toch niet waar zijn? Het is veel te reactief gedacht en gedacht vanuit de wolf, het moet wat ons betreft juist pro-actief.”

Ze vervolgt bevlogen; “Zeg gewoon: dit zijn de richtlijnen en anders grijpen we in. Dan voorkom je dat een wolf probleemgedrag doorgeeft aan andere wolven. Een probleemwolf is wat mij betreft ook geen synoniem voor een wolf met onnatuurlijk gedrag. Een hondje grijpen aan de lijn is voor een wolf ook natuurlijk gedrag, surplus killing ook. Nee, een probleemwolf is een wolf waarvan wij zeggen tot hier en niet verder. De escalatieladder is nu echt te veel vanuit de wolf gemaakt. ”    

Nationale aanpak noodzakelijk

Het nieuwe Interprovinciale Wolvenplan 2024 richt zich volgens de genoemde partijen vooral op de bescherming van de wolf, maar gaat voorbij aan belangrijke economische en maatschappelijke uitdagingen die het samenleven met de wolf met zich meebrengt. Hun gezamenlijke conclusie is dat er meer aandacht nodig is voor de financiële risico’s voor schaapskuddes, de agrarische sector en het welzijn van vee.

De gehele conclusie: ‘Een nationale aanpak met ruimhartige subsidies is noodzakelijk. Nu er vaker contact is tussen mens en wolf, vormt dit een grote maatschappelijke uitdaging. Daarnaast moet het plan bepalen waar wolven wel of geen toegevoegde waarde hebben en de financiële en praktische obstakels voor bescherming aanpakken. Het doel moet zijn om een duurzaam en verantwoord samenleven met de wolf te waarborgen, niet alleen zijn bescherming.
Het samenleven met de wolf brengt kosten met zich mee en vraagt om een plan dat financieel en praktisch haalbaar is. Ook juridische mogelijkheden om in te grijpen bij probleemwolven zijn belangrijk. Het landelijke uitvoeringsprogramma van de staatssecretaris, waar dringend behoefte aan is, wordt met ongeduld verwacht. Dit is essentieel om het draagvlak voor de wolf te behouden.
Ons voorstel is om onze opmerkingen in het wolvenplan te verwerken en tegenstrijdige teksten te schrappen.’

Acht aanpassingswensen vanuit de sector op Wolvenplan 2024

  1. In ons dichtbevolkte Nederland is niet overal plaats en ruimte voor een roofdier zoals de wolf. Een onderzoek naar zonering en nulstandgebieden moet prioriteit krijgen.
  2. De overheid moet voor heel Nederland alle preventieve maatregelen zoals wolfwerende rasters inclusief de daarvoor benodigde arbeidsinzet volledig vergoeden. Preventief, dus voordat zich wolven in een regio vestigen (voor zover dat niet al het geval is).
  3. Alle provincies moeten naast een ruimhartige subsidieregeling voorzien in wolvenconsulenten en wolvenbescherming/ondersteuningsteams die dierhouders van advies kunnen dienen en praktisch kunnen ondersteunen.
  4. Er moet een duidelijke escalatieladder zijn, die werkbare en uitvoerbare grenzen en maatregelen als uitgangspunt heeft en die eenvoudig toepasbaar is. Juridische belemmeringen moeten worden weggenomen en daarop moet worden voorgesorteerd. 
  5. De wolvenpopulatie in Nederland moet gecontroleerd beheerd kunnen worden zowel preventief als in geval van schade en excessen.
  6. De overheid moet actief inzetten op meer en objectieve informatie. Die informatie moet openbaar toegankelijk zijn en door de overheid beheerd worden. Maak daarin onderscheid tussen feiten en aannames. Onderken dat we nog aan het leren zijn. Framing van dierhouders moet worden voorkomen.
  7. Het welzijn van weidedieren en huisdieren moet (meer) worden meegenomen in het wolvenplan.
  8. Er moet meer ruimte komen voor de sociale dimensie.

Wolvenplan nog niet openbaar

Backer vindt het jammer dat het concept Wolvenplan 2024 niet officieel openbaar is gemaakt. “Daar heb ik persoonlijk wel moeite mee. We praten al sinds 2022 over een nieuw wolvenplan en het liet op zich wachten. Dat het over de verkiezingen van Provinciale Staten in 2023 heen werd getild, snap ik nog wel. We hebben het concept-wolvenplan half oktober gekregen en moeten nu heel snel reageren. Maar het concept is niet openbaar. Dat verhoudt zich niet met een open overheid. Maar goed: wij willen ook dat er snel een nieuw wolvenplan komt dat handelingsperspectief biedt. Jammer alleen dat we het plan niet gewoon aan onze achterban kunnen verstrekken. Maar: we hebben dit onderwerp al vaak in onze organisaties besproken en waar wij voor staan is wel duidelijk.”

Hoe nu verder? Op 5 december worden alle reacties besproken in de Bestuurlijke Adviescommissie Vitaal Platteland (BACVP). Deze club wil het nieuwe Wolvenplan dit jaar nog rond hebben, of uiterlijk half januari. 

Lees ook:

Integrale gezamenlijke reactie schapensector op Wolvenplan

Hier vind je de gehele, gezamenlijk reactie van LTO, NSFO, Platform KSG, VGSN en SZH:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Haal nog meer uit je schapenhouderij. Meld je nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Het Schaap!

Ontvang elke twee weken het laatste nieuws, praktische tips en achtergrondartikelen over gezondheid, voeding, fokkerij en veel meer. Sluit je aan bij de 6.000 schapenhouders die de nieuwsbrief al ontvangen. Mis niets meer!