De destructiekosten dalen dit jaar licht ten opzichte van vorig jaar, meldt Rendac. Op basis van de huidige prognoses schat het destructiebedrijf dat de lasten dit jaar met 2 procent dalen. De tarieven per dier gaan omlaag met 11 procent, maar het tarief voor elke stop gaat omhoog met 2,6 procent.
De minister van Landbouw heeft de destructietarieven voor het komend jaar goedgekeurd. Na een eerdere daling van 42 procent in 2023, zullen de tarieven per dier naar verwachting opnieuw dalen. Het destructiebedrijf verwacht verder dat hun opbrengsten aanzienlijk gaan afnemen. Vergeleken met het aantal stops in 2023 wordt voor 2024 een daling van het aantal stops verwacht. Samen met verdere prijsstijgingen leidt dit tot een stijging van de stopkosten van 2,6 procent.
Het tarief voor een reguliere stop stijgt van € 28,23 naar € 28,87 per stop, terwijl het tarief voor een geplande vatenstop toeneemt van € 24,12 naar € 24,76 per stop. Het verschil tussen een geplande en reguliere stop blijft gehandhaafd en is € 4,11.
De tarieven voor het ophalen, verwerken en vernietigen van kadavers bestaan uit twee componenten: het ’tarief per dier’ en het ’tarief per stop’.
Tarief Rendac per dier
Het ’tarief per dier’ is opgebouwd uit verwerkingskosten, opbrengsten van eindproducten en de verrekening van nacalculatie. Ondanks algemene kostenstijgingen en een verwachte daling van de aanvoer, kunnen de kosten per dier voor de verwerking van kadavers dalen vanwege de voorspelde lagere energieprijzen. De opbrengsten komen uit verkoop van eindproducten zoals diermeel, dierlijk vet en huiden, die dienen als duurzame energiebronnen. De verwachte daling van de energieprijzen in 2024 zal leiden tot aanzienlijk lagere opbrengsten.
In de afgelopen jaren deed de verrekening van tekorten de tarieven stijgen, nu draagt het overschot van 2022 bij aan een tariefdaling voor 2024.
Tarief Rendac per stop
Het ’tarief per stop’ zijn de kosten voor het ophalen van kadavers. Verwacht wordt dat de totale transportkosten in 2024 zullen stijgen, voornamelijk door stijgende personeelskosten. De combinatie van stijgende transportkosten en een verwachte daling van het aantal stops resulteert in een gemiddelde stijging van het ’tarief per stop’ met 2,6 procent.
Hoe moet ik een dood schaap aanbieden aan Rendac?
Rendac is door het ministerie van LNV als enige partij aangewezen om in heel Nederland kadavers van landbouwhuisdieren volgens strikte veiligheidseisen op te halen en te verwerken. Rendac de enige vergunninghouder voor het ophalen en verwerken van categorie 1 en 2 dierlijk restmateriaal. Ze hebben hun hoofdvestiging in Son, twee overslagstations in Woudenberg en Nijverdal en drie containerwisselstations in Berkel en Rodenrijs, Heerhugowaard en Sumar.
Bij het aanbieden van een kadaver geeft Rendac een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. Het uitgangspunt is dat de aanbieder zorgdraagt voor het kadaver tot het moment waarop zij het ophalen. Tips van Rendac:
- Het inzamelen van kadavers vindt vanaf 06:00 uur in de ochtend plaats. Vanaf dat tijdstip dient het kadaver voor ons bereikbaar te zijn op de laadplaats die u aan Rendac doorgeeft doorgegeven heeft (u hoeft hierbij niet aanwezig te zijn).
- Dek het kadaver op een deugdelijke manier af zodat het uit het zicht onttrokken is. Zorg ervoor dat de afdekking eenvoudig te verwijderen is door de chauffeur.
- Omdat de kadavers met een vrachtwagen worden opgehaald is het noodzakelijk dat de laadplaats zich aan de verharde openbare weg bevindt (tenzij u een erflaadcontract heeft).
- Zorg ervoor dat de laadplaats rondom het kadaver vrij is van obstakels. Vermijd dus het aanbieden van kadavers direct onder bomen, struiken, lantaarnpalen of verkeersborden.
- Belangrijk is dat de kadavers in het vrije bereik van de autolaadkraan liggen. De reikwijdte van deze laadkraan is ongeveer 2 meter.
Wat gebeurt er precies bij Rendac?
Er gelden strenge wettelijke eisen voor het verwerken en onschadelijk maken van het dierlijk restmateriaal dat Rendac ophaalt. Het productieproces ziet er als volgt uit:
(Bron: Rendac)

.
- Lees hier meer over Rendac…